איך להרוויח כסף ממופעי רחוב – נאום הכובע

איך להרוויח כסף ממופעי רחוב

במופע רחוב המשכורת מגיעה מהקהל, זה סכום לא ידוע מראש וקשה מאוד לצפות כמה ירוויח האמן, אחד הפרמטרים המשפיעים ביותר הוא נאום הכובע, צריך לשכנע את הקהל לשלם כמה שיותר תמורת המופע בצורה קלילה, לא חופרת או ארוכה מדי ולתבל בהומור וחן.

עקרונות של נאום כובע-

* במופע כובע לרוב תקבל מה שאתה מבקש, למשל, אם תשים בסוף המופע את הכובע על הרצפה ותצפה שהקהל יבין לבד לא תקבל כלום, אם תגיד, "חברה תעזרו לי במה שאתם יכולים" תקבל כסף קטן, אם תסביר בדיוק מה הציפיות שלך תקבל בהתאם.

* מתי לתת את הנאום- התזמון הוא קריטי, מי שמחכה לסוף המופע כבר מאבד חלק גדול שמתחפפים מיד אחרי קטע הסיום ולא נשארים אפילו לנאום כובע ולכן צריך לתת את הנאום בדיוק לפני קטע הסיום ה-grand finale.

* תוך כדי קבלת הכסף עצמו לכובע כדאי להמשיך לדבר במיקרופון, להודות למי שבא, להתלהב משטרות גדולים, להזכיר לאנשים ולהזמין אותם, להפעיל את הילדים שיבקשו מההורים.

* לדבר על תמיכה באומנות רחוב באופן כללי ולא רק בי כאמן פרטי, להסביר שאם תהיו נדיבים זה יביא לכך שעוד אמנים ירצו לעשות מופעי כובע וככה יהיה יותר כיף לכולם.

* לדבר לקהל בצורה מאוד פשוטה, באופן כללי במופע (מתי לשבת, איך להתנהג וכו') ובמיוחד בשלב נתינת הכסף, חשוב לציין סכום ולכוון גבוה, למשל- 'אם תלכו כל המשפחה למופע בתאטרון תשלמו 200שח לפחות' זה תאטרון רחוב מעולה וכו' וככה לשתול להם רף גבוה שאחרי זה אם ייתנו 50שח זה ירגיש מעט.

* לא להתנצל, להיפך, לגרום לקהל להרגיש שהם קיבלו חוויה שווה מאוד ומגיע לי להתפרנס מזה. צריך להיות מאוד מוכוון כסף, להיות נחמד אבל לכוון להרוויח הרבה.

* צריך איזון עדין בין רצינות להומור.

* יש הרבה גישות לנאום, עדין יותר, מצחיק יותר, מכירתי יותר, כל אחד צריך להתאים את הנאום למה שנוח לו ומתאים לדמות שלו.

* יש עוד אופציה שחלק מהאמנים משתמשים בה והיא לתת את הכובע לילד חמוד שהוא יעבור בין האנשים וככה לא נעים להם לסרב לילד קטן והם שמים בנדיבות.

* חשוב לשים לב שנאום הכובע הוא לא אגרסיבי מידי, אנחנו לא רוצים לייצר אווירה לא נעימה או מצב שבו אנשים נותנים כסף מתוך אי נוחות.

משפטי סיום – בדיחות שליקטתי מהרשת ומחברים

דוגמא לנאום כובע:

" אני רוצה לשתף אתכם במשהו מאוד עצוב וטרגי (תעשו אוי עצוב), אף אחד לא משלם לי על ההופעה הזאת, אתם לא יודעים איך התבאסתי לשמוע את זה. חברים יקרים, הדרך היחידה שלי להתפרנס בחיים היא דרך הכובע ודרך הקהל המדהים הזה שנהנה מכל רגע (חוץ מהרגעים שאני מדבר איתו על כסף). אני אשמח שתתרמו לאומנות רחוב כדי שיהיו לנו פה המון מופעים כמו באירופה. הרבה שואלים אותי כמה נהוג לשים בכובע, חשוב לי להזכיר לכם, אני חוסך לדירה ולא לוודקה, אם תשאירו לי 50 אני הולך הביתה שמח, אם תשאירו לי מאה אהיה מאושר. אם אהבתם את מה שראיתם בואו, אל תתביישו, תודה רבה"

בדיחות קלסיות:

*יש קטע שאפשר להוריד את הכובע ואז להתחרט, להגיד שנראה לי שזה קהל נדיב ולהביא כובע ממש גדול.

"אם יש לכם כסף קטן בארנק שאין לכם מה לעשות איתו תזכרו שגם לי אין מה לעשות איתו, לא לתת מטבעות בבקשה, רק שטרות"

"הופה, הילד הזה נתן שטר של 100 ונראה לי שהוא אפילו עוד אין לו עבודה"

"ילדים, בואו נעשה תחרות מי רץ הכי הרבה פעמים בין הארנק של ההורים לכובע שלי"

"אם נהניתם מהמופע תשימו כסף, אם לא נהניתם תשימו בכל זאת כי חבל שגם אני וגם אתם תחזרו הביתה מבואסים"

"נהוג לשים בכובע שטרות, למשל השטר של העשרים זה זה שכתוב עליו חמישים"

"אני מבקש מכל האנשים להוציא את הארנק, לפתוח אותו, להוציא ממנו עשרים או חמישים שקלים ולתת לי את הארנק"

"מי שחושב לברוח מיד בסיום ההופעה שידע שהוא בננה רקובה"

* מופע רחוב הוא הזדמנות גם לאמן לשווק את המופע שלו לאירועים פרטיים, גם פה יש דרך לעשות זאת בהומור וביעילות. כדאי ממש בסיום נאום הכובע ולהגיד, "יש פה על השולחן כרטיסי ביקור שלי, אתם מוזמנים לקחת, אני מופיע בכל אירוע, ימי הולדת, בר מצווה, חתונות, לוויות…"

דגשים נוספים:

נאום כובע טוב ירגיש כמו חלק מהמופע, מותאם לסגנון ההומור של האמן, זה צריך להיות משעשע ולהוציא את האמן בטוב מול הקהל.

יותר קהל = יותר כסף, כבר בשלב ההתארגנות ובחירת המקום צריך לחשוב על זה, בימי קיץ חובה לבחור מקום מוצל, עדיפות למקום עם רחבה גדולה בלי אלמנטים שמפריעים ככה שנוכל לייצר סביבנו מעגל גדול של אנשים, לרוב מעגל כזה מעצם היותו מושך עוד סקרנים לראות, ננסה לגרום לשורה הראשונה לשבת ככה שאלה שמאחור יוכלו לראות וגם ככה בזמן סוף המופע ליושבי השורה הראשונה יהיה יותר קשה ללכת לפני קטע התשלום. במופע רחוב זה מאוד מומלץ להשתמש במתנדבים וככה ולייצר קירבה ועוד אנשים שירגישו מחויבים לשלם (משפחה או חברים של המתנדב).

מופע רחוב צריך להיות מותאם לרחוב, יש כמה שאלות שאמן צריך לשאול את עצמו לפני כל קטע שהוא מחליט להכניס למופע:

1- האם זה מביא לי קהל חדש?

2- האם זה מחזק את הקשר עם הקהל הקיים?

3- האם זה מחזק את התדמית שלי?

בקיצור – האם זה מביא לי כסף?

דוגמא לבדיחת רחוב קלסית: לפני קטע מסוכן להגיד להקל, "אם אני מצליח את הקטע הזה אני רוצה שתיתנו לי הרבה כסף בכובע, אם זה לא יצליח אני אצטרך את הכסף הזה עוד יותר"

נהוג לשלב לפחות קטע אחד של גובה במופע, זה מוסיף ומושך עוד קהל.

ההצלחה של המופע תלויה פחות בבדיחות, ברמה הטכנית או בתכנון של הקטעים אלא יותר באנרגיה שמביא איתו האמן, שמחת החיים, החיוך האמיתי וההתלהבות. 

צרו קשר

השאירו פרטים בטופס ואשוב בהקדם.
אני כאן לרשותכם לכל שאלה או בקשה ☺️.

פתח/י את הצ'אט
צריך עזרה?
שלום 👋
איך אוכל לעזור לך?