אימוני ג'אגלינג כדרך לשמירה על כושר גופני

בתור מורה לספורט, להטוטן ואדם שמאוד אוהב לזוז אני מאוד ממליץ על אימוני ג'אגלינג באופן קבוע גם לאנשים שלא עוסקים בחייהם במופעי ג'אגלינג אלא לאנשים שנהנים מהאימון ורוצים לשמור על כושר.

לפני תחילת המאמר אפרוט את מרכיבי הכושר הגופני:

כוח + סיבולת לב ראיה + סיבולת שריר (לאורך זמן)  + כוח מתפרץ  + שיווי משקל + גמישות

למה אימוני ג'אגלינג טובים לכושר?

1- אימון משולב של תנועה מוטורית, ריכוז ושיפור יכולות המוח.

מעבר לכושר גופני קלסי יש אלמנט מאוד חשוב בתפקוד שלנו שנקרא כושר מנטאלי, הכוונה היא היכולת שלנו להתרכז לאורך זמן במשימה מורכבת, למידה של מיומנות או חומר תיאורטי חדש, קריאה ויכול לזכור דברים בצורה טובה. אימוני ג'אגלינג מפעילים את המוח במיוחד כשאנחנו מולדים מיומנות חדשה, למשל תרגיל חדש בשלושה כדורים או שילוב של ג'אגלינג ויציבות (להטוטי אלות תוך איזון על חד-אופן למשל) היכולות האלו, לא רק שהן די מגניבות הן תורמות מאוד לתפקוד השכלי שלנו, גם שימור מיומנויות מורכבות שכבר רכשנו תורמות לתפקוד מעצם העובדה שאנחנו משפרים את הביצוע ומחדדים את המסלולים העצביים בגוף.

2- אימון שמפעיל את כל השרירים.

אני מאוד אוהב גיוון באימון, לדעתי אימון שלם כולל תרגילים של קורדינציה עם הידיים, עם הרגליים וגם שיווי משקל והכי טוב – שילוב של קורדינציה ושיווי משקל, נשים רגע בצד את מה שכתבתי בפסקה הקודמת, עכשיו אני מדבר על כושר גופני, כשאנחנו מתרגלים התייצבות על רולה-בולה תוך תרגילים בשלושה כדורים למשל כל השרירים בגוף שלנו עובדים, הרגליים, הבטן והגב עסוקים ועמידה על המתקן, הידיים וחגורת הכתפיים בלהטוטים וככה אנחנו מפעילים את כל הגוף במקביל.

3- אימוני סיבולת לב-ריאה וסיבולת שריר.

אימוני ג'אגלינג יכולים לתרום לסיבולת שלנו, פשוט צריך לצאת רגע מהתפיסה המקובלת שאומרת שאימוני סיבולת הם ריצה, רכיבה או שחייה. יש הרבה דרכים לעבוד על סיבולת.

סיבולת שריר זה המצב שבו השריר נדרש לבצע את הפעולה לאורך זמן עד שמרגישים את השריר שורף, נהיה כבד וקשה ובסוף נעצר, אפשר לשפר את זה, למשל ג'אגלינג שנקרא endurance  הוא סוג אימון שהמטרה בו היא להחזיק למשל חמישה כדורים באוויר לאורך הכי הרבה זמן, זה דורך יכולת גבוהה של ריכוז וטכניקה גבוהה אבל גם היכולת של השרירים להחזיק מעמד לאורך זמן אפילו אם מדובר בכדורי ג'אגלינג קלים ולא במשקולות חדר כושר, endurance אפשר לתרגל במגוון כלי ג'אגלינג, אלות קרקס, כדורים קלסיים או קופצים, כדורי סל, טבעות ועוד.

סבולת לב ריאה זה סוג האימון שגורם לנו להעלות דופק לאורך זמן, להגביר קצב נשימה (כמו ריצה, רכיבה וכו') אני מציע כמה רעיונות, למשל יש אימון שנקרא joggling זה שילוב של ג'אגלינג ו-jogging  והכוונה היא לעשות ג'אגלינג תוך כדי הליכה או ריצה או אפילו רכיבה על אופניים עם יד אחת, כמובן גם רכיבה על חד-אופן, במיוחד רכיבת שטח עם גלגל גדול.

4- גמישות.

יש כלי ג'אגלינג שעובדים חזק על גמישות, במיוחד של חגורת כתפיים כמו למשל פוי, פוי זה חוטים עם ראש כלשהו (פרח גומי או ראש אש או כדור) בקצה הרחוק מהיד. חלק מהתרגילים דורשים תנועה גדולה של מפרק הכתף בכל מני זוויות וגם תנועות סיבוביות גדולות של פרק כף היד, בנוסף אפשר להמציא תרגילים שאפשר לעבוד עליהם תוך כדי מתיחה, לדוגמא, ג'אגלינג בישיבה מזרחית או ישיבה יפנית, אפילו תרגול של ג'אגלינג עם כדורים או אלות כשהזריקה מתבצעת מאחורי הגב-מעבר לכתף וקדימה זה משפר גמישות כתפיים. אפשר לג'אנגל תרגילים פשוטים ותוך כדי לעשות מכרעים קדמיים, סקווטים ועוד.

5- כוח מתפרץ.

כל התחום של אקרובטיקה, (סלטות, קפיץ ראש, פליק-פלאק) זה תחום של המון כוח מתפרץ וזה בהחלט קשור לעולם הקרקס.

לסיכום, אני מאוד ממליץ על אימוני ג'אגלינג וקרקס, אני חושב שאימוני חדר כושר קלסיים (דחיקת משקולות כבדים ללא כל מיומנות או ריכוז) זה כבר משהו ששייך לעבר ויש בזה טעם רע, אימון לצורך ניפוח שריר בלבד הוא לא משהו שאני ממליץ עליו מכמה סיבות שלא אפרט פה. כשאני מצליח למצוא זמן ולהקדיש לאימון אני רוצה אימון אפקטיבי ורב תחומי, לגעת בכמה שיותר ממרכיבי הכושר ולהפעיל את המוח.

בהצלחה!

תמונות להמחשה – 

1- סיבוב חישוק תוך תרגול מכרעים לחיזוק רגליים.

2- תרגיל כופסת כודרים בשני כדורים תוך מצב רגליים באוויר לחיזוק בטן.

3- קפיצות במקום תוך סיבוב חישוק על רגל אחת לשיפור כושר אירובי ורגליים.

צרו קשר

השאירו פרטים בטופס ואשוב בהקדם.
אני כאן לרשותכם לכל שאלה או בקשה ☺️.

פתח/י את הצ'אט
צריך עזרה?
שלום 👋
איך אוכל לעזור לך?